Negatív példaként említette, hogy egyik ügyfele a Balatonra utazva szedett össze egy tüdőgyulladást; mint utóbb kiderült, kocsijában három év óta nem cserélte ki a pollenszűrőt az autószerelője, arra hivatkozva, hogy nem használja a klímáját. Ennek kapcsán megjegyezte, télen-nyáron ugyanazon a pollenszűrőn keresztül jut a levegő az autó terébe, vagyis az akkor is elszennyeződik, ha nem használjuk a klímát.
Mint mondta, az allergiásoknak és az asztmásoknak érdemes évente kétszer kicseréltetni az autójuk pollenszűrőjét: szeptember és március környékén.
Arra is rávilágított, hogy egy pollenszűrő nem kerül horribilis összegbe, az átlagos ára négyezer forint. Hozzátette, az autó ózonos tisztítása és a pollenszűrő cseréje tízezer forint körül mozog.
Az autóklímát, ahhoz, hogy jól működjön, szintén évente egyszer ellenőriztetni kellene. Ha a rendszerben nincs megfelelő mennyiségű hűtőközeg, akkor megfelelő mennyiségű kompresszorolaj sincs, ez pedig a kompresszor kopásához vezet. A problémát többek között az jelzi, hogy sziszegő hangokat lehet hallani az anyósülés felől, és az egyik oldalról hideg levegő jön, a másiról pedig meleg – részletezte Gere Róbert.
Hangsúlyozta, az éves karbantartás és a hiányzó közeg visszapótlása tíz-tizenöt ezer forintból kijöhet, egy kompresszor cseréje viszont száz-kétszázezer forintba kerülhet. Ha évi rendszerességgel megnézetjük az autónk klímáját, megelőzhetjük a problémát – hívta fel a figyelmet.
Hozzáfűzte: a nyári időszakra jellemző hosszabb várakozási idő elkerülése végett érdemes télen vagy tavasszal felkeresni az autóklímást; ha probléma adódna, egy nappal a nyaralás előtt biztosan nem tudják azt orvosolni.
A szakember azt tanácsolta, olyan szervizhez forduljunk, ahol megfelelő minőségű klímagázt használnak, és rendelkeznek klímatöltő géppel. Elmondta, a gyári hűtőközeget használó, hivatalosan bejegyzett klímaszervizek megtalálhatók a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság honlapján.
Kitért rá, hogy a bontásra váró autókból lefejtett, a hatóság által kijelölt helyen tisztított gázt csak nyomáspróbára lehetne használni, de vannak olyan „ügyeskedők”, akik ezt töltik vissza az autóba. A nem megfelelő minőségű gázzal nem kellő hatásfokon működik a jármű klímája, ráadásul a kompresszort is tönkreteheti – figyelmeztetett Gere Róbert.
Arról is említést tett, hogy minden hivatalos klímaműhelynek rendelkeznie kell a gázszivárgást érzékelő elektromos szondával. Szivárgás esetén nem szabad az autót feltölteni, a ventilátor révén az utastérbe kerülő gáz ugyanis hosszú távon álmosságot, bágyadtságot, szemirritációt okoz. A problémát az is jelzi, hogy dohos szagot érzünk, vagy szörcsögő hangot hallunk, esetleg meleg levegő áramlik az utastérbe.
Az is a kompresszor meghibásodását okozhatja, ha az új típusú, minimális ózonlebontó képességű, bágyadtságot sem okozó R-1234yf gázt a régi típusú R134a-ra cserélik le, viszont a régi típust le lehet cserélni az újra – jegyezte meg a szakember.
Az Autóklíma- és gumiabroncsszerviz hétfőtől péntekig 8 és 16 óra között tart nyitva. A vállalkozót sürgős esetben szombaton is kereshetik panziókból, hotelekből, szívesen segít a bajba jutott nyaralóknak.
Elérhetőség: +36-70/271-1524, robert.gere@gmail.com. Facebook: Autóklíma és Gumiabroncs Szerviz Gyula.